Awards and citations:


1997: Le Prix du Champagne Lanson Noble Cuvée Award for investigations into Champagne for the Millennium investment scams

2001: Le Prix Champagne Lanson Ivory Award for investdrinks.org

2011: Vindic d'Or MMXI – 'Meilleur blog anti-1855'

2011: Robert M. Parker, Jnr: ‘This blogger...’:

2012: Born Digital Wine Awards: No Pay No Jay – best investigative wine story

2012: International Wine Challenge – Personality of the Year Award




Wednesday 13 January 2010

Salon des Vins de Loire 2010: some news from the organisers

Elizabeth and Benoît Jardin: Domaine des Maisons Rouges

Good to see that the Salon des Vins de Loire is putting an accent on organic and biodynamic wines.

New
– pick out organic and biodynamic estates at a glance!
Wines made using organic and biodynamic methods are marked in the exhibitor catalogue, making it easy for visitors to pinpoint them. Some 2,415 hectares of Loire Valley vines are organically cultivated (including 968 hectares undergoing conversion), spread across 205 domaines. In 2008, this area rose 14.8% year-on-year. In the marketplace, organic wines are attracting new buyers/consumers. They contributed 10% of organic-product sales in 2008, and within the organic family, wine is enjoying the highest rate of take-up: 29% of consumers have begun to drink it in the past year.


Source: Agence Bio. Although 2415 hectares of organic vines in the Loire sounds quite impressive, especially given that the Loire's climate is not especially conducive to organic farming, it should be remembered that this only represents 3.45%. The percentage will be much higher among top quality producers. It is encouraging to see that there are nearly 1000 hectares under conversion. However, overall it is difficult to see the percentage of vines farmed organically while the emphasis of many supermarkets both in France and in countries like the UK is on price and selling cheap deals. Giving up the chemical arsenal and going organic pushes up production costs, so impossible to hit the 1.30-1.50€ a bottle that Charles Sydney says is now necessary to hit the £5.99 price point.

Jim: Although 2415 hectares of organic vines in the Loire sounds quite impressive, especially given that the Loire's climate is not especially conducive to organic farming, it should be remembered that this only represents 3.45% of the total Loire vineyard (70,000 hectares).

Une philosophie de travail
Niché dans les appellations de Jasnières et des Coteaux du Loir, le domaine des Maisons rouges, qui s’étend sur 7 hectares, investit dans les vins bio depuis dix ans. « Nous avons été parmi les premiers à nous reconvertir en agriculture biologique. En 2010, nos vins devraient être reconnus AB par Ecocert. Mais surtout, depuis un an, nous avons fait le “grand saut” et nous nous sommes engagés dans la culture biodynamique sur l’ensemble du domaine », souligne Benoît Jardin, vigneron et gérant des Maisons rouges avec son épouse, Élisabeth. Et d’ajouter : « Au début, en 2000, nous n’étions pas certains d’y arriver. Mais, pour des raisons sanitaires et qualitatives, nous étions fermement décidés à travailler nos vignes et à vinifier nos vins le plus naturellement possible. D’une part, je ne supportais pas physiquement les produits phytosanitaires, et, d’autre part, nous souhaitions que mes vins expriment avec authenticité leur terroir. Si cette démarche vers le bio s’est inscrite dans le temps, elle est aujourd’hui devenue une véritable philosophie de travail. » Le « Clos des Jasnières » 2008 et la très confidentielle « Alizari » 2008 (pineau d’Aunis vendu à 900 cols qui sort « dès que les jus sont très, très bons », la première cuvée datant de 2004) illustrent à la perfection cet esprit. À découvrir sur le Salon.

Domaine des Maisons Rouges – 72340 Ruillé-sur-Loir – « Alizari » 2008 : 19 € TTC – « Clos des Jasnières » 2008 : 18 € TTC
Tél. : + 33 (0)2 43 79 50 09 – www.maisonsrouges.com


Des bouteilles qui parlent
Il suffit d’un simple coup de « flash » sur un code-barres 2D apposé sur une bouteille de vin pour que le consommateur équipé d’un smartphone du type iPhone ou Blackberry soit immédiatement connecté à un site web mobile. Il lui permet alors de consulter, dans plusieurs langues, l’histoire du vin, du vignoble et du vigneron, les photos du domaine, la fiche technique du millésime, une vidéo de dégustation pour les néophytes et les avis des autres consommateurs.

Lire la suite:
http://presse.salondesvinsdeloire.com/marches_investissements/des_bouteilles_qui_parlent


Talking bottles

Des bouteilles qui parlent

Consumers with smartphones (such as an iPhone or Blackberry) just need to flash the 2D barcode on a bottle of wine to instantly connect to a mobile website. This lets them view (in one of several languages) the history of the wine, vineyard and maker; photos of the estate; the vintage factsheet; a tasting-guide video for beginners; and feedback from other consumers.

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