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Thursday, 19 May 2011

1855: the continuing saga


Despite somehow having found the capital (unless it was a distressed sale) to take over châteauonline in late March – just before April Fools' Day – 1855 continues to fail to supply large quantities of Bordeaux en primeur wines to its exasperated clients. So exasperated have a number of clients become that a group has been formed to explore the possibility of a class action against 1855.
Here is some correspondence between the French fraud authorities, HD (the leader of the class action group) and Katiuscia Rafanomezantsoa, an employee of 1855 whose role is to apologise profusely to clients and tell them that their wine will be delivered next month.   
The complaint by HD to Christian Brocheton of the French fraud brigade
De : HD
Envoyé : jeudi 19 mai 2011 11:14
À : BROCHETON Christian (Paris)
Objet : 1855.com
Monsieur,

Je crois que vous êtes / était responsable pour une investigation dans les affaires de 1855.com au sujet des clients qui ont commandé des vins en primeurs mais n’sont pas encore livrés.

Je suis un client de « 1855.com » depuis de nombreux années et, malheureusement, je suis parmi ceux qui n’ont pas reçu leurs vins commandés en primeur. Comme beaucoup d’autres, j’ai écrit et téléphoné mille fois sans résultat, sauf que 1855 fait des promesses d’une livraison ‘bientôt’.

Malgré le fait que je suis avocat en Angleterre (loi pénale), à l’instant j’agi à titre personnel comme meneur d’un groupe de gens qui ont souffert le même problème, c’est-à-dire ils ont commandé des vins en primeur qui n’ont pas été livrés – nous sommes déjà environ 30 personnes.

Nous avons presque tous préparé des fichiers ‘excel’ des vins qui n’ont pas été livrés – merci de trouver ci-joint mon dossier individuel. Je peux vous envoyé les fichiers de tous les autres dans la groupe, dans le cas que ca vous aidera.

Pourriez-vous m’indiquer si vous sont encore en train de faire une enquête dans les affaires de 1855.com ?

Croyez, Monsieur, à l'expression de ma considération distinguée.

*

Message from Christian Brocheton to Fabien Hyon, chief operating officer of 1855

 
 
Le 19 mai 11 à 14:19, <Christian.BROCHETON@dgccrf.finances.gouv.fr> a écrit :

DR75 2011 01145
Monsieur Hyon,
Venant de recevoir la plainte de Monsieur HD pour la non livraison des vins primeurs commandés, il vous appartient d'apporter une réponse rapide et précise afin que cette personne ait ENFIN les informations nécessaires pour attendre la livraison de ses primeurs 2005, 2006 et 2007.
Je vous prierais de me mettre en copie le message que vous ne manquerez pas d'adresser rapidement à l'intéressé pour régler ce litige.
Salutations distinguées.
 
L'inspecteur Technique Interrégional
Christian BROCHETON
Brigade Interrégionale d'Enquêtes des Vins Paris Ile de France
DIRECCTE Direction Régionale des Entreprises, de la Concurrence, de la Consommation, du Travail et de l'Emploi
66 rue de Mouzaïa
75935 Paris cedex 19
Tel : 01 70 92 21 13
Télécopie : 01 70 92 22 20
 
Response from Katiuscia Rafanomezantsoa to HD following message from Christian Brocheton to Fabien Hyon
From: Katiuscia Rafanomezantsoa [mailto:krafa@1855.com]
Sent: 19 May 2011 13:34
To: michael@rosbifs.com
Cc: Fabien Hyon; Michel Michel; DGCCRF brocheton DGCCRF
Subject: 1855 / Suivi de votre plainte auprès de la DGCCRF
Monsieur,
Suite à vos échanges avec notre équipe et l'intervention de la DGCCRF, je me permets de revenir vers vous concernant votre livraison de Bordeaux Primeurs 2005, 2006 et 2007. Je tiens avant tout à vous présenter nos excuses pour cette situation.
Nous mettons les références suivantes de vos commandes : 
- 3 bouteilles de Château Pontet Canet 2006
- 12 bouteilles de Château Beaulieu Comtes de Tastes 2007
- 6 bouteilles de Doisy Daëne 2007
Le solde de votre commande sera disponible et livré dés mi-juin. Nous reprendrons contact avec vous afin d'organiser cette livraison.
Nous sommes sincèrement désolés que vous ayez du contacter la DGCCRF pour que cette affaire soit résolue mais vous assurons de notre travail pour qu'une telle situation ne se renouvelle pas à l'avenir.
Sincères salutations,
_________________________________
 
Katiuscia Rafanomezantsoa
Assistante du Directeur Général Marketing et Ventes
 
1855
Le plus grand choix de vins sur internet
 
10, rue des Moulins - 75001 Paris, France
Tel :  +33 (0) 1 42 61 64 55


Reply from HD to
Katiuscia Rafanomezantsoa

RE: 1855 / Suivi de votre plainte auprès de la DGCCRF
From:
HD
To:Katiuscia Rafanomezantsoa
Cc:Christian.BROCHETON@dgccrf.finances.gouv.fr

Madame,
 
Vous avez vu que je suis meneur d’une groupe des clients qui sont, tous, dans le même situation que moi. Je dois dire que votre entreprise nous a menti des milles de fois et, donc, il m’étonnera si vous faites la livraison. J’ai un rendez vous avec un avocat à Bergerac dans les jours à venir est j’ai l’intention de vous poursuivre en justice (c’est-dire, 30 plaintes à faire) sauf si les vins sont livrés dans les jours à venir – et je ne parle pas de mes vins, mais les vins de tous dans notre groupe.
 
Salutations distinguées.

***

Comment

It is clear from this correspondence that 1855 believe that they can disregard with impunity the Brigade Interrégionale d'Enquêtes des Vins Paris Ile de France DIRECCTE Direction Régionale des Entreprises, de la Concurrence, de la Consommation, du Travail et de l'Emploi (DGCCRF). Over the years M. Brocheton may well have received scores, if not hundreds of complaints, over 1855. As yet the DGCCRF appear to have done nothing substantial about 1855, despite their well documented failure of 1855 to supply Bordeaux en primeur for which their clients have ordered and paid.
 
1855 vaguely promise a delivery in mid-June. Yet wine-searcher shows that all the three wines are available for immediate purchase. Indeed the 2007 Château Beaulieu Comtes de Tastes can be bought in Auchan for 9.90€ a bottle. To save Fabien Hyon and Emeric Sauty de Chalon the trouble of searching on the net, the nearest branch of Auchan to 1855's offices in the Rue des Moulins is six kilometres away at Bagnolet – details here

If they wished it would be entirely possible for 1855 to deliver HD's outstanding wines next week.
 
1855 continues to be a provisional member of le FEVAD.


 
 

9 comments:

  1. I love your way to present this « saga », Jim. Only one comment is pertinent: “How come the pair of Fabien Hyon and the de Chalon guy enjoy such protection against French law ?”

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  2. Luc. If I may say so an extremely pertinent question.

    These two clowns could order the 12 outstanding bottles of Château Beaulieu 'Comtes de Tastes' from Auchan, who would deliver it to 1855's offices or even HD's home address for a small fee.

    However from long experience they know that the French authorities will continue to do nothing, so can virtually ignore Christian Brocheton.

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  3. is there any relationship to be found between the authorities closing an eye (or two) on 1855's mischiveous activities and the identity of one of 1855's main shareholders ?

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  4. I'm also concerned that Chateau Online will go the same way as 1855 (I have no evidence of that yet and they have always delivered in the past) but I am waiting for 6 cases of Carruades 2008 due to be "available" in the next few weeks and given their considerable value especially compared with what I paid for them am somewhat nervous now 1855 are at the helm. (I'm also part of the 30 strong class action group as I'm owed 2005 Primeurs from 1855).

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  5. Dear Jim's

    Thanks for your information about 1855.

    Belgian citizen i'm in the same situation,with wines Primeurs 2008 bought in 2009.

    I have paid tva but no news about my wines and impossible to contact 1855 by mail or by phone.

    Have you some advice to give me?

    Thanks in advance for your reply.

    Regards

    Claude Londot.

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  6. Dear Claude

    Thanks for your message. Interesting that you have paid TVA but not received your wines. This is unfortunately a frequent practice by 1855.

    It may be a pity early but it is possible that you will have to consider legal action to force 1855 to deliver your wines.

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  7. Hi Jim,
    This is infuriating. I ordered some wines from this site on 6th May (being a dumba**), did a bit of homework on the site after I had made my order. Having found all the comments and your blog, I cancelled the order the same day. Needless to say? I am out over €2300 as they keep promising to send me a cheque. ANy advice you can give would be most helpful. Not sure how I will get my money back.
    Sanjay

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  8. Sanjay

    Thanks for your message. I suspect that like many clients of 1855 you may have to go to court. I suggest you contact Gwendoline Cattier.

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